Barnehage: Filosofisk samtale
Hva er filosofi med barn? Hvordan gå fra undring til mer systematiske undersøkelser? Jeg har lett etter gode eksempler for å vise hvordan vi kan bruke den filosofiske verktøykassa med ulike typer spørsmål. Det fant jeg ikke. Jeg har derfor prøvd å lage et selv.
Dette er opptak av en samtale om lomper og andre spørsmål om rettferdighet. Samtalen er mellom meg og ungene mine, Marion ( da 6) og Petra (da 4 1/2). Materialet er for bruk på praksisforberedende undervisning for studenter på barnehagelærerstudiet i Drammen høsten 2018. Spørsmål til diskusjon:
- Er dette en filosofisk samtale? Hvorfor / hvorfor ikke?
- Kan du gi en kort oppsummering / analyse av det du mener er de viktigste momentene i denne samtalen?
- Hvordan veksler samtalen mellom det spesifikke og allmenne? I hvilken grad begrunner barna standpunktene sine? Hvilke typer oppfølgingsspørsmål stiller jeg? Hvordan reagerer barna?
- Hvilke råd har du til meg for å jobbe videre som ordstyrer i arbeidet med filosofi med barn?
- Hvordan kan du jobbe med filosofi med barn i din praksis?
Jeg ba min kollega universitetslektor Eirik Eiglad høre på klippet. Her er hans kommentarer:
Anbefalt litteratur om filosofi i barnehagen:
Børresen, Beate og Bo Malmhester: Filosofere i barnehagen. Fagbokforlaget 2008
Olsholt, Øyvind, Maaike Lahaise og Ariane Schelderup: Filosofiske samtaler i barnehagen.
Kommuneforlaget 2008
Noen aktuelle lenker for videre inspirasjon og fordypning: