googlef507e5cbf0ca33a0.html

FORMIDLINGSTIPS

Fortellinger er religionsvitenskaplige kinderegg i seg selv. Men hvordan jobbe seg inn i fortellingen? Hvordan engasjere elevene uten å drive forkynning eller grenseoverskridende involvering? Og hvordan få alle med? Test gjerne ut Storyloop, fortellingssirkel, i klasserommet ditt. Denne varianten er en gjenfortelling av det store hindueposet...

Det er noe merkelig som skjer når en blir lærer. Plutselig tukler det tekniske seg til. Projektorer vil ikke skru seg på, powerpointen du reviderte i går er ikke lagret der du visselig la den, nettlesere krever installering av programvare du ikke forstår, og smartboardet er helt håpløst å kalibrere. Hva var det som skjedde? Jeg var jo så...

Har ungene Daidalosdilla? Hvorfor ikke bygge videre på det? I boka «Religion i skolen» (2018) drøfter Sissel Undheim om populærkultur og døde religioner kan vekke liv i religionsfaget. Her er en skisse til tilnærmingsmåte i praksis. Hovedmålgruppe er barn mellom fire og åtte år, men antagelig kan filmen vekke interessen til både noe yngre og noe...

Klikk på bildet for å følge lenke til de digitale ressursene jeg bruker når jeg underviser om samer og samisk religion for lærerstudenter. Du kommer da til en egen bloggside for temaet. Du finner også siden ved å gå inn i menyen under "mine prosjekter".