Kleint eller koselig? Formidling av kulturarv eller katekese? Kan man egentlig fortelle om korsfestelse til barnehagebarn? Klart man kan. I denne teksten skal jeg gi noen eksempler på hvordan det kan gjøres gjennom bruk av konkreter, bevissthet rundt innramming og konkret eksempel på tilpasning av fortellingen. Men først litt om hvorfor.
FORMIDLINGSTIPS
Hvordan gjøre religionsformidling engasjerende uten å bli for involverende? Hva er egentlig forskjellen på trosopplæring og å lære om fortellinger fra ulike religioner? I dette blogginnlegget skal jeg undersøke spørsmålene gjennom å se på ulike tilnærminger til Noas ark. Jeg vil se på eksempler på undervisningsmateriell, eksempel på en analyse av...
Lærerutdanning: Bli med på påskevandring?
Er påskevandring i kirken et kreativt og pedagogisk prosjekt som ivaretar kulturarven, eller grenseoverskridende trosopplæring som ikke hører hjemme i skolen? Under finner dere et undervisningsopplegg brukt i barnehagelærerutdanningen i Drammen våren 2019. Kanskje kan det være interessant for andre også?
Fortelling om påskeharen?
Snart er det påske. Tid for å male egg, lage kyllinger, plante karse og lete etter påskeegg. But why? I dette innlegget presenterer jeg en fortelling som kan knyttes til påskeharen og eggene. Bruk den gjerne som utgangspunkt for spenning, undring og etisk refleksjon. I tillegg til, ikke istedenfor, å fortelle om den kristne bakgrunnsfortellingen....
K for konkreter i KRLE-undervisningen
I dette innlegget skal jeg slå et slag for å vektlegge K-en i KRLE, om en i et litt annet perspektiv enn i de sedvanlige diskusjonene om kristendommens vekting i faget. Langt mer ukontroversielt bør det nemlig være at undervisning i faget skal være kunnskapsfremmende og fremme bevissthet rundt kildebruk og kritisk tenkning. Klarer undervisningen i...
Høytidsmarkering av holi i barnehagen
Rammeplanen sier at personalet i barnehagen skal "gi barna kjennskap til og markere merkedager, høytider og tradisjoner i den kristne kulturarven og andre religioner og livssyn som er representert i barnehagen" (Utdanningsdirektoratet 2017: 55). Men det kan være spennende å møte ulike høytider uavhengig av hvordan barnegruppa er satt sammen. I...
Fortellingen om Ester
Over kan du se min gjenfortelling av historien om den modige dronning Ester, hennes onkel Mordechai, den hissige kongen og hans onde rådgiver Haman. Historien er knyttet til den jødiske høytiden purim. Den kan selvfølgelig brukes i KRLE-undervisning på lavere trinn i grunnskolen, men jeg håper også noen vil teste den ut i barnehager.
Hvor mange muslimer bor det i Norge? Hvem representerer islam? Og hvor henter vi informasjonen vår fra? I denne filmen ser jeg på statistikk, kildekritikk og kommer med tips til fordypning. Filmen er dels basert på artikkelen "Vi bør snakke om religionsstatistikk", skrevet i samarbeid med Lars Laird Iversen.
RLE på 1-2-3: Er Norge et kristent land?
Jeg sysler med å lage korte undervisningsfilmer for omvendt undervisning. Dagens prosjekt var å teste ut programmet Animaker for å belyse spørsmålet "Er Norge et kristent land?". Kjør debatt i et klasserom nær deg! Skal du bruke filmen i klasserommet anbefaler jeg å be studentene / elevene å ta stilling til spørsmålet først, samt å notere seg noen...
"På tro og Are" i undervisningen?
Som lærerutdanner i KRLE opplever jeg at studentene har svært ulike erfaringer og kunnskaper i faget. En ting har mange likevel til felles. De har sett NRKs program "På tro og Are" i egen undervisning, eller selv brukt programmene i praksisperioden. I serien presenterer Are Sende Olsen ulike religioner. Hver episode har også en liten tegnefilmsnutt...